Elaine N. Aron PhD „Ülitundlik inimene ja armastus“
Loetud
ja kommenteeritud 2015
Mul
oli väga hea meel leida sellest raamatust lõigu, mis toetas minu seisukohti
just hiljuti loetud John Gray „marsi-veenuse“ teooria kohta: (72/2) „… Vaatamata
üldistustele, mida meie kultuuris endiselt nii väga armastatakse, näiteks „Kui
naised end halvasti tunnevad, tahavad nad sellest rääkida, aga kui meestel on
midagi pahasti, siis nad pagevad oma koopasse ja hakkavad mingi projekti kallal
tööle.“ Või „Kui naistel on probleeme, siis nad soovivad, et keegi nad ära
kuulaks, aga mehed tahavad ise midagi ära teha ja lahendusi leida.“ Tõsi,
viimane põlvkond ju võis tõepoolest niimoodi käituda, kuigi selleski pole
võimalik kindel olla, kuid keskmiselt on sugudevahelised erinevused iga
põlvkonnaga vähenenud.“ Väga delikaatselt avaldatud seisukoht. See
tsitaat on just paslik sissejuhatuseks raamatusse, mida on hea lugeda, sest
enamasti mõte haakub ja tekst viib sujuvalt kaasa, ilma, et pidevalt komistaks
vasturääkivustele, nagu seda juhtus J. Gray tekstiga.
(15 ülal) „Usun, et kaugemas
perspektiivis ei pea romantilised suhted neid toetavate muud laadi lähisuheteta
vastu. Ükski partner ei saa asendada teisele kõiki ülejäänud inimesi või kõiki
teise omadusi sajaprotsendiliselt nautida.“ See on
pärl, millele peaksid tõsiselt mõtlema eelkõige need inimesed, kes kalduvad
olema armukadedad ja kontrollivad. Ehk siis kõik inimesed. Osad lihtsalt mõtlevad
rohkem ja siis on võimalik, et trehvavad mõtlema ka sellele teemale. Läbi
mõeldud ja tunnetatud negatiivsed emotsioonid kaotavad enamasti oma jõu ja
innustavad vähem nende ajel tegutsema. Just sellistest inimestest selles
raamatus juttu ongi, kes mõtlevad ja tunnetavad keskmisest rohkem. Autor
nimetab neid ülitundlikeks inimesteks – ÜTI-d: (11/4) „ÜTI-d on need 15 kuni 20% elanikkonnast, kelle
närvisüsteem on sünnist saati igasugu nüansside suhtes geneetiliselt tundlikum,
kes kalduvad sisemisi kogemusi sügavamalt analüüsima, ning satuvad seetõttu
väliste sündmuste mõjul kergemini segadusse.“ See väide ajas mind pisut
„segadusse“. Esiteks, miks just „sisemisi kogemusi“? Miks mitte kõiki kogemusi ja
lihtsalt „sügavamalt analüüsima oma sisimas“? Mis asjad üldse on „sisemised kogemused“? Kogemus näljast? Kogemused omaenda
fantaasiatest või illusioonidest? Ja teiseks, miks peaksid kogemused, olgu nad
tulnud seest või väljast, ajama segadusse inimest, kes on valmis mõtlema –
seega paremini valmis kogemusteks? Kas sisemine vajadus kõike analüüsida ongi
sama, mis „segadusse sattumine“?
Lk
19-22 on küsimustikud, mille alusel on võimalik enda tundlikkust testida. Ma ei
täitnud neid, sest ma ei oska nendele küsimustele vastata. Liiga palju on nii
ja naa ja liiga palju on sellist, millele ma ei oska vastata, kuna puudub
võrdlus. Näiteks väitele, et „mul on rikas ja keerukas siseelu“ ei saa mitte
keegi ausalt vastata ei või jaa. Ma ei usu testidesse! Küll aga ma olen kindel,
et kõik soovivad end pidada rikka siseeluga inimesteks ja pigem ÜTIdeks, sest
kes ei tahaks olla tähelepanelikum, tundlikum, mõistvam – seega kõige selle
võrra targem. (39)
„TUNDLIKKUS ON INIMKONNA ELLUJÄÄMISE SEISUKOHALT OLULINE.“ „Bioloogid eeldasid
kunagi, et kõik liigid püüdlesid evolutsiooni käigus üheainsa, elukeskkonnaga
täiuslikult sobiva ideaalse vormi saavutamise poole. … Teooria kiuste on
selgunud, et suurem osa liike on välja töötanud parema ellujäämisplaani: kaks (või
enam) ideaalset vormi, kaks ellujäämisvõimalust. Kui liigi üks „tõug“ ei tule
olukorraga toime, võib teine sellega probleemideta hakkama saada. Need kaks
temperamenditüüpi, mida ma nimetan tundlikkuseks ja tundlikkuse puudumiseks, on
väidetavalt just selle kirjeldatud nutika ellujäämisplaani alus. Tundlikud
inimesed töötlevad enne tegutsemist rohkem teavet, kontrollides kõike
põhjalikult ning riskivad vähem impulsiivselt. Need, kel see tunnus puudub,
riskivad rohkem. ÜTId elavad kõnekäändude „enne mõtle, siis ütle“ ja „üheksa
korda mõõda, üks kord lõika“ kohaselt. Mitte-ÜTIde motod seevastu on „kes ei
riski, see šampust ei joo“ ja „julge hundi rind on rasvane“. Mõlemad
lähenemised toimivad, kuigi erinevat laadi olukordades, kus teisel kohta pole.“
(40) „Igas kultuuris eelistatakse ühte
tõugu teisele. … Sisserändajakultuurides või kultuurides, kus ellujäämiseks
valitakse – või osutub vajalikuks – agressiivne lähenemine, kaldutakse
eelistama riskijaid. Kultuuride, mis peavad maaga seotud väärtusi olulisemaks,
hinnatakse kõige enam tundlikke taimetarkasid, jäljekütte ja šamaane ning väga
paljudes vanades, kõrgtsivilisatsiooniga kultuurides loetakse kõige
väärtuslikumaks tundlikke kohtumõistjaid, preestreid, ajaloolasi, ravitsejaid,
visionääre, kunstnikke, teadlasi, õpetlasi ja nõuandjaid. … Üks hea näide uuringu
kohta, mida tasuks meeles pidada: Shanghai ja Kanada algkooliõpilaste põhjal
läbi viidud võrdlev uuring näitas, et Hiinas olid tundlikud ja vaiksed lapsed
need, keda eakaaslased kõige enam austasid; Kanadas seevastu olid sellised
lapsed kõige vähem lugupeetute seas. Selline lugupidamatus kindlasti ei jäta
mõjutamata ÜTIsid, kes kasvavad üles kultuurides, kus nende omadustest lugu ei
peeta.“
(41) „Agressiivsetes kultuurides on
meie tähtsus veelgi suurem.“ Autor, kes on ÜTI,
räägib „meie“ vormis, pidades silmas kõiki ÜTIsid. „Antropoloogid on märganud, et indoeuroopa kultuuris
ning kõikides ülejäänutes selle järel steppidest pärit kultuuridel – ja
põhiosal agressiivsetest kultuuridest üldiselt (näiteks asteegid) – on kaks
valitsevat klassi: sõdalaskuningad ning nende preestritest nõuandjad.
Sõdalaskuningad on impulsiivsed röövretkede juhid ja impeeriumi ehitajad. Nende
tänapäevane vaste on suurte äriettevõtete omanikud, poliitilised ja
sõjaväelised juhid. Nende preestritest nõuandjad – ma usun, et need inimesed on
valdavalt ÜTId – on omakorda õpetajad, ravitsejad, kohtunikud, ajaloolased,
kunstnikud jne. Nemad annavad sõdalaskuningatele nõu. ÜTI võib koguni riigi
presidendiks saada – mõelgem näiteks Lincolnile, ÜTIle, kes oma sõdalaskuningatest
kindraleid kodusõjas suurepäraselt tasakaalustas. Preestritest nõuandja
ülesanne on jälgida, et sõdalaskuningad natuke ka oma tegevuse tagajärgedele
mõtleksid – näiteks ei alustaks sõda, mida neil pole võimalik võita või mis
tooks pigem kahju kui kasu.“
Kas
tundlikkus on kuidagi soopõhine omadus? (11 lõpp-12 algus) „Muide, kuigi stereotüüpide kohaselt
loetakse nüansside suhtes tundlikumaks naisi ning mehi jõrmideks tüüpideks, kes
suurt midagi ei märka, sünnib ülitundlikke mehi ja naisi võrdselt.“ Ma arvan,
et ei eksi oletades, et ka kõik teised astmed tundlikkuse skaala peal on
esindatud võrdselt.
Palju
on räägitud „tingimusteta armastusest“ kui armastuse ideaalist. Mulle on see
alati tundunud ilusa, kuid sisutühja jutuna. Tõenäoliselt pole sellist asja
olemas, sest alati on mingid tingimused, tänu millele me üldse armastame ja mingid
teised tingimused, tänu millele me armastus kaua vastu ei pea. Kaua kestev ja „tingimusteta
armastus“ leiab aset vaid siis, kui kõik „tingimused“ selleks on sobilikud. Autor
ütleb väga ilusti: (84
lõpp – 85/1) „Samas soovib suurem osa meist ikkagi suhet, olgu see siis
kooseluline või mitte, milles iga inimene näeb teises armastatud ja kallist
olevust, kellele saab nii headel kui halbadel aegadel loota, ning kes armastab
meid kõigile mustadele mõtetele ja tunnetele vaatamata, mida me temaga jagame.
(Pange tähele, ma ei öelnud „vaatamata sellele, mida me teeme“, kuna
vastupidiselt tunnetele, on teatud käitumine omavahelistes suhetes
vastuvõetamatu).“ Jah, kui see „musta“ jagamine on ikka rahuliku ja
avameelse vestluse vormis, mitte vaimse vägivallana, mis jäädes küll
verbaalseks, omab lõpuks samasugust mõju, nagu tegugi. Ei saa alahinnata
mõtteid ja nende jõudu! Mõtlemist ei saa muidugi pahaks panna kellelegi, enda
mõtteidki ei saa keelata rändamast ka kõige mustemaid radu. Selleks, et teada,
kuhu need viivad, teisiti ei saagi. Ja kellega veel, kui mitte oma kõige
lähedasemaga neid jagada ja arutada? Hoopis teine asi on, kui neid mõtteid
serveeritakse juba valmis tõdedena – siis oledki sa ise see, mida mõtled. Võib
ju „loota“, et partner näeb sinus ikka „armastatud ja kallist olevust“, kuid ma
ei panustaks sellele kaua. Tingimusteta armastust pole olemas kauaks. Ja
kõigile ei sobi must, nii nagu teistele valge, roosa või punane. Isegi kui
tegudeni ei jõuta, ei pea partner pidama „vastuvõetavaks“ ka igasuguseid
mõtteid.
ÜTI-dele
lisaks eristab autor veel inimesi elamuste otsijateks – EO-deks. Ta tsiteerib
Marvin Zuckermani, kes on seda tunnust (tüüpi) kõige põhjalikumalt uurinud: (43/2) „Elamuste otsijad (EO-d)
otsivad mitmekülgseid, uudseid, keerukaid ning intensiivseid tundeid ja
kogemusi ja on valmis niisuguste kogemuste nimel füüsiliselt, sotsiaalselt,
õiguslikult ja rahaliselt riskima.“
Miks
osad inimesed on ÜTI-d ja teised EO-d, osad on mõlemat ja osad ei ole õieti
kumbagi, seda ei osata päris kindlalt
seletada. Igal juhul on see geneetiliselt määratud. Aga kui see on
geneetiliselt määratud, siis järelikult kandub edasi geneetiliselt – pool
emalt, pool isalt ja pole ka midagi imestada, kui piirid ähmastuvad. Ja
tegelikult päris puhast tõugu kumbagi ei saagi lõpuks olla.
(43 all-44 ülal) „Kuigi keegi ei tea
kindlalt, mis ajus teeb meist ÜTI või EO, arvatakse, et tegemist on kahe
teineteisest sõltumatu süsteemiga, mis on mõlemad loomult erinevad,
teineteisest sõltumatult tugevad ja tõhusad. Süsteemi, mis määrab ära
tundlikkuse, nimetavad mõned teadlased käitumist piiravaks süsteemiks, kuid
mõistlikum oleks seda nimetada peatu-ja-kontrolli-süsteemiks. Nimetatud süsteem
aitab teil hetkeolukorda näha ning anda enne edasise tegutsemise osas otsuse
tegemist hinnang selle võimalikule sarnasusele varasemate olukordadega. Tugev
peatu-ja-kontrolli-süsteem, mis arvatakse ÜTI-del olevat, eeldab olukordade
ülipeene eristamise võimet, milleni on jõutud pika ja põhjaliku töötlemise
tulemusel, ning just seda tunduvad ÜTI-d tegevat. Teine süsteem ehk käitumise
aktiveerimise süsteem muudab meid uudishimulikuks, uurimisaltiks ning tekitab
võimalike auhindade osas erutust. Selles süsteemis osalevad aju osad ja peamine
virgatsaine (dopamiin) toimivad aju peatu-ja-kontrolli-süsteemi taga olevatest
osadest ja peamisest virgatsainest (serotoniin) täiesti eraldi. Kui teie aju
see osa on ülitõhus, olete EO.“ Kuidas on võimalik saavutada
olukordade ülipeent eristamise võimet, olemata uudishimulik ja uurimisaldis? Seega
peaks ühes õiges ÜTIs olema ka tugev annus EOd?!
Üks
kuldne tõde inimestele, kes armastavad soopõhiselt üldistada: (80/3) „Meie, inimesed, oleme
terve igaviku keskendunud „teiste“ peletamisele teisele poole teadmatusest
tekitatud lõhet ning seejärel läkitanud/projitseerinud neile järele kõik selle,
mis meile iseenda juures ei meeldinud, nii et meie tundsime end hästi ja nemad halvasti.
Nii mehed kui ka naised on selles väga osavad olnud. Naised ütlevad: „Mehed on
agressiivsed ja tundetud elajad“, nagu naistele enestele oleks selline käitumine
täiesti võõras. Mehed ütlevad: „Naised on irratsionaalsed, nõudlikud ja
soovivad vaid meeste üle võimu saavutada“, nagu oleks meestele enestele selline
käitumine täiesti võõras.“
(101/2) „Elamusteotsijatel on
abiellumise või pikaajalise suhte sõlmimise tõenäosus keskmisest madalam –
oletatavasti, et nad huvituvad erinevatest partneritest.“ Huvitumine erinevatest partneritest ei sõltu elamusteotsimisest ega
ka ülitundlikkusest. Pigem testosteroonist ja minu poolest kasvõi sobivate
„juhuste“ hulgast, lähtudes sellest, et „truudus on vaid juhuse puudus“. Aga
igal juhul faktist, et inimene ei ole monogaamne liik, ÜTId ja EOd nende hulgas!
(196/4-5) „Kui teil on kaaslane, kes
dialoogi pidada ei soovi, vaid on huvitatud üksnes oma tahtmise saamisest,
peate te seletama, miks selline lähenemine kaugemas perspektiivis suureks veaks
osutub. Lihtsalt väljendudes, kui ta
soovib, et teie vahel oleks lähedus, siis te peate teineteist usaldama ning
usaldus omakorda eeldab seda, et suhtes ei domineeri kumbki pool, ning see
omakorda nõuab teineteise viisakat ning lugupidavat ärakuulamist ja võimalust
lõpptulemust võrdsel määral mõjutada.“ Puhas kuld!
Paraku need kaaslased, kes on huvitatud üksnes oma tahtmise saamisest, kes ei
oska viisakalt ja lugupidavalt ära kuulata, ei vaevu kuulama ka mingeid
seletusi kaugemate perspektiivide ega läheduse kohta! Lähedust tunnetavadki nad
ainult läbi „oma tahtmise“ saamise. „Mõistagi on teemasid, mille osas te mitte kunagi kokkuleppele ei jõua,
ning nende puhul on veelgi olulisem, et te jääksite kindlaks dialoogi
peamistele põhimõtetele: väärtushinnangute ja tunnetega seotud küsimustes (mis
erinevad küsimustest, kummale poole jääb põhi) võivad mõlema vaated õiged olla ja
on seisukohtadena võrdselt väärtuslikud.“ Erinevate väärtushinnangute
„võrdset väärtust“ võib küll raamatus deklareerida, kuid elus see ei toimi, ammugi
paarisuhtes! Ei ole mõtet luua endale illusiooni, et austus kaua püsib, kui "mitte kunagi kokkleppele ei jõuta". Liialt
erinevate väärtushinnangutega inimesed ei peaks oma aega kooselule raiskama. Väärtushinnangute
üle isegi ei pea vaidlemagi, ka vaikimisi õõnestavad nad vaikselt, aga järjekindlalt.
Tunnetega on aga seotud eranditult kõik riiud. Kuid kõik tunded ei ole alati
põhjendatud, seega ka mitte „võrdselt väärtuslikud“. Kui miski ennatlikult- või
üle reageerib, siis on need alati tunded. Dialoogi peamised põhimõtted minu
versioonis: „Maitseküsimustes võivad mõlema vaated õiged ja võrdselt
väärtuslikud olla, kõik ülejäänud seisukohad on lahtiräägitavad ja kaalutavad
argumentidega, kaasaarvatud väärtushinnangud ja tunded!“ Kuna tunded vihkavad
sõna „argument“, siis tuleb nad üldse dialoogi ajaks ukse taha jätta. Sest
nemad ongi need, mis oma tahtmist taga ajavad, dialoogi pidada ei soovi ja
viisaka ärakuulamise asendavad vahelerääkimise, hääletõstmise ja halvustamisega.
Huvitav, kas leidub maailmas üksainuski psühholoog, kes suudaks hoomata, et nad
ise süvendavad ja tekitavad probleeme, mida lahendada püüavad?! Kas selline
tunnete tingimusteta kummardamine on „nüansside nägemise“ tulemus või lihtsalt
märk „õigesti õppimisest“? Ei saa lahendada koolitulistamise probleemi,
ülistades tulirelvi ja tulirelvad on vaid tundepikendused ja tundejämendused…
Täpselt samuti ei saa lahendada ühtegi probleemi, ülistades tundeid, mis oma
nõudmistega neid probleeme tekitavad. See on probleemi suunamine surnud ringi,
kus probleem ennast üha taastoodab. Nagu orav rattas, millest on küll üks
väljapääsu uks, kuid tunne ei soovi seda kasutada – see uks on mõistus. Ja
psühholoogid ei soovita seda kasutada, nimetades seda „allasurumiseks“. Seda
ust saab kasutada ainult tunde omanik ise, teised saavad vaid sellele osutada.
Aga kui psühholoogid ja terapeudid üksmeelselt keelduvad seda juhatamast, siis
on see sama hea, kui et nad naelutavad selle pääsu ise laudadega kinni ja
lasevad oraval lõõtsutada. Julm!
Maitseküsimustes,
paraku, armastame me oma arvamust välja ütelda veelgi kategoorilisemalt (sest selle taga on meie tunne),
rõõmu ja veendumusega, nagu oleksime hakkama saanud keerulise teoreemi
tõestusega – loomulikult oponendid ju eksivad, sest nad ei ole märganud igrekit
ruutu tõsta! Aga see igrek on ju MINU maitse…
Autor
väidab, et ÜTI-del on madal enesehinnang: (164-165) „Erinevatel põhjustel … ei peeta ÜTI-sid meie
kultuuri seisukohalt ideaalseks. Kui isegi need, kes teid kõige enam
armastasid, andsid delikaatselt mõista, et peaksime iseenda huvides üritama
vähem tundlikud olla, siis kasvasite te paratamatult üles tundega, et teil on
midagi viga – seejuures polnud teil võimalik selles osas midagi muuta, kuna
tegemist oli teie algse, pealtnäha ebanormaalse närvisüsteemiga. Niisiis
kujunes teil ilmselt välja väga sügav enesehinnangu puudumine, olenemata
sellest, kui suurel määral on teil seda sellest ajast alates mitmete
saavutustega korvata õnnestunud.“ „Ilmselt“ on üsna ebamäärane termin,
mille peale on raske nii kindlat väidet üles ehitada. „Ilmselt“ võib autoril ka
tükati õigus olla, eriti, mis puudutab meie kultuuri seisukohalt ideaalseks
pidamisse, samuti on ka ju statistika järgi valdav enamus EO-d, kuid kindlasti ei kehti see kõigi ÜTI-de puhul,
sest kõik inimesed kipuvad valima toetavat seltskonda, kellega peamiselt lävitakse
ja ÜTI-d ilmselt eriti. Küllap on paljudel ÜTI lastel ka intelligentsed ÜTI
vanemad, kes isegi „delikaatselt“ ei sisendanud midagi sellist ja oskasid oma
last hinnata ning isegi julgustada just sellisena, nagu ta on. Samuti ei
tarvitse just paljude ÜTI-de lapsepõlv mööduda kasarmulaadses keskkonnas.
Psühholoogid armastavad ohtralt rääkida enesehinnangust, kasutades seda
enamasti üsna raskelt kontrollitavat „diagnoosi“ määramistunnusena inimese siia-sinna
paigutamiseks. Räägitakse küll madalast, küll kõrgest enesehinnangust, kuid ma
ei ole veel trehvanud räägitavat adekvaatsest. Kui seda ei osata hinnata, siis
kuidas, kirevase päralt, osatakse hinnata nii lõdvalt madalat ja kõrget?!
Igasugune hinnang saab baseeruda vaid võrdlusel, vähemalt eeldataval arvamusel
millestki, millega võrdleme. Inimeste enesehinnang kujuneb samuti sellisel
võrdlusel „teistega“. Kuid ta peaks baseeruma sellele lisaks ka võrdlusel
„iseendaga“. Tõsi, et inimesed, eriti lapsena, kipuvad jääma kergelt uskuma ka
teiste antud hinnanguid. Kuid kui üldse
keegi, siis just nimelt ÜTI-d oma „ülipeene taju-, eristamise- ja
analüüsivõimega“ ei tohiks selle õnge minna. Vähemalt kauaks mitte. Seega
eeldan senise ÜTI kirjelduse põhjal, et kui üldse kellelgi on enesehinnang
adekvaatne või vähemalt sellele võimalikult lähedal, siis just neil. Olles
palju enesesse süüvinud ja ennast analüüsinud, teavad nad iseenda ja seega ka
inimese kui sellise kohta palju rohkem kui teised. Ja muide, nii madal kui ka
kõrge enesehinnang võivad tihti osutudagi adekvaatseiks. Seega peaksid
psühholoogid selliste hinnangute andmisel alati lisama, kas tegemist on
õigustatud või õigustamatult madala või kõrge enesehinnanguga.
Lähen
nüüd teemaga pisut uitama, aga mulle tundub, et enamasti antakse enesehinnangu
hinnanguid liiga kergekäeliselt ja võiks sellega hoo maha võtta. Ja ääretult
segadust tekitav on minu jaoks see, kui ilmselgelt ennast ülehindavat ja
rumalalt enesekindlalt käituvat ja mõtlevat inimest nimetatakse samuti madala
enesehinnanguga inimeseks… sel juhul peab hindaja leppima, et see hinnang käib
ju tema enesegi kohta – tema kui väga enesekindla hinnangu andja kohta! Ma ei
väida, nagu poleks sellist asja olemaski, nagu madal enesehinnang. On küll ja
tihti südamest väga headel inimestel. Aga mulle paistab, et samasugust
hinnangut on hakatud andma lisaks kõigile inimestele, kes meile lihtsalt ei
meeldi ja keda sooviksime seetõttu „madaldada“. „Madal enesehinnang“ on
muutunud psühholoogide tüüpiliseks rekvisiidiks, millega mugav klaarida omi
arveid, samas peites selle isiklikkust teadusliku kõla taha.
Kui kiusatava enesehinnang langeb, siis on tal madal enesehinnang. Nõus! Kui kiusaja kohta üteldakse samuti, et temal on madal enesehinnang, sest selle pärast ta ju kiusabki, siis mis eristab neid kahte madalat enesehinnangut? Mina väidan, et kiusaja enesehinnang on kõrgem, et mitte öelda ülikõrge - ebaadekvaatselt kõrge. Kõrge enesehinnang ei ole positiivne automaatselt ja sellepärast tohi see olla alati eesmärgiks. Pigem võib olla positiivsem madal enesehinnang. Mis loomulikult ei ole samuti eesmärk. Psühholoogidel (loodan, et mitte kõigil!) on väga inimlik soov leida lihtne skeem, mis kõike seletab ja mida hoovaks kasutades ka probleeme lahendab. Imelihtne - tõstame aga enesehinnangut ja kõik halvad muutuvad heaks. Kuid tõstes halva inimese enesehinnangut, saadakse veelgi enesekindlam, kuid endiselt halb inimene. Hoopis keerulisem ja seda enam vastumeelsem on tegeleda väärtushinnangutega. Enesehinnangu tõstmine ei muuda kedagi targemaks, küll aga targemaks saamine tõstab enesehinnangut. Seega tuleb enesehinnanguga tegelema hakata alles siis, kui väärtustega enam tegelema ei pea. Kahjuks, nagu ma aru olen saanud, ei võimalda psühholoogi kutsestandard tegeleda kliendi väärtustega. Psühholoog ei saa oma kliendile ütelda, et ta on lihtsalt halb inimene, kuna ta väärtused ei ole head. Sellised kutsestandardid on muidugi diplomaatilised, kuid hambutud. Hambad on ilmselt kadunud evolutsioonilistel põhjustel - neid ei ole ju vaja, kui klientideks ei tule kunagi kiusajad, vaid kiusatud.
Kas rikka ärimehe kohta, kelle äriskeem on alandavalt madalad palgad, võib siis öelda, et ta on vaene? Sama vale on väita, et ülbe ja rumal inimene on madala enesehinnanguga. Arrogantne ärimees ei hakka oma töötajaid kõrgema palgaga hindama mitte siis, kui ta veel rohkem rikastub, vaid siis kui ta saab targemaks ja hakkab hindama ka oma töötajaid, saades aru, et nemad on samuti väärtus. Austatud psühholoogid, kaaluge mõtet, et paljud inimesed, kes teie hinnangul on madala enesehinnanguga, on tegelikult liiga kõrge enesehinnanguga. Nad lihtsalt ei tule selle pealegi, et pidada nii enda kui teiste juures väärtuseks samu asju, mis teie. Kui väärtusteks on näiteks materjaalne, ülbus, võim, füüsiline üleolek jms, siis täpselt need parameetrid kujundavad ka tema enesehinnangu. Kõrgeks, mitte madalaks!
Väga enesekindel, kuid segane enesehinnangu kontseptsioon mitte ainult ei toimi, vaid viib absurdini. Autor
toob ilusa piltliku näite , kuidas ÜTI-d endale partnerit valivad: (164/4) „Lisaks ei julge te enda
ja teise akvaariumi sisu kokku lasta, kui teile tundub, et teie üksikud
kalakesed on liialt väikesed ja armetud. Samas kaldute te valima inimesi, kelle
akvaariumid on täis säravaid kalu, kuna mitte keegi ei suuda teis head
enesetunnet tekitada või korvata seda, mis on teil enda arvates puudu. Kui ka
teised kalad osutuvad pisut kahvatuks, võite selle üle salaja rõõmustada, kuid
samas võib madal enesehinnang teid sundida järgmist akvaariumi otsima.“
Kas teadmine, et sul on „midagi puudu“, tähendab automaatselt madalat enesehinnangut?
Sel juhul on kõik inimesed, kes otsustavad võtta mingid kursused või koolituse,
ka need, kes valivad raamatukogust hariva raamatu või veel enam – lähevad
ülikooli – järelikult madala
enesehinnanguga!? Soov ennast täiendada teise akvaariumi „säravate kaladega“ ei
tähenda enda kalade „väikesteks ja armetuteks“ pidamist ja mis mõttes „ei
julge“ neid sel juhul kokku lasta? Siin mul kiilub! Kui kõrgema lati seadmine
ja soov leida vähemalt võrdväärne partner, kellega oleks huvitav ja arendav,
tähendab autori arvates madalat enesehinnangut, siis on see päris karm hinnang!
Samuti tundub mulle „salaja rõõmustamine“ selle üle, kui sa kelleski pettud,
väga ülekohtusena – need on pigem valusad ajad! Ja pettumisest ei saa
järeldada, et „mitte keegi ei suuda teis head enesetunnet tekitada“! Teises
inimeses pettumine on inimõigus – mitte
kedagi ei saa kohustada olema rahul „tingimusteta“ ja „esimese ettejuhtuvaga“.
(180/1) „Sellega on raske leppida, kuid
teil esineb vähem, mitte rohkem tülisid, kui te konflikte avameelselt ja
teadlikult läbi arutate, üritamata neid „vaiba alla“ peita, kenasti käituda,
ning pettumustest ja ärritusest üle olla.“ Sellega ei
ole mitte raske leppida, vaid raske läbi viia, sest „avameelne ja teadlik läbi
arutamine“ eeldab kõigepealt just nimelt „ärritusest üle olemist“! Teoorias on
see puhas kuld, kuid praktikas väheste arukate privileeg.
(182/3) „Vaatamata sellele, et ÜTI-d on
väga tugeva intuitsiooniga ning eelistavad seega kasutada intuitsiooni, ei ole
ka vaistlik tunnetus eksimatu. See on lihtsalt üks võimalus toimuvaga kursis
olla, töödeldes saadud teavet põhjalikult, kas teadlikult või alateadlikult
ning hakates tunnetama seda, kuidas asjalood on või milliseks need osutuvad.
Asjadega kursis olemiseks on teinegi viis – hankige rohkem informatsiooni. Kuid
ilmselt eelistate te ÜTI-dena intuitsioonist lähtuda. Küsimuste esitamine või
kontrollimine ei ole teile nii loomuomane, see on erutavam ja nõuab rohkem
pingutusi – ja ilmselt ei mõju ka nii elegantselt ja targalt. Samas võrdub
intuitsioon, mis ei põhine konkreetsetel kogemustel, oletustega.“ Taas puhas kuld! Olen autoriga 100% nõus, et ükskõik kui tihti on
sinu „oletused“ õigeks osutunud, ei tähenda see mingil juhul ilmeksimatust ja
seda ei saa pidada „asjadega kursis olemiseks“! Piisab ka ühest protsendist
eksimisest ja on vastutustundetu sellele toetuda! Kuid eksimisprotsent pole
kunagi mitte kellelgi nii madal! Selles tsitaadis ütleb autor ju samas otsesõnu
välja, et ÜTId on tegelikult hoopis keskmisest rumalamad, kuna „küsimuste
esitamine ja kontrollimine“ ei ole neile „loomuomane“, sest nad kardavad
„pingutusi“. Ma ei saa enam hästi aru! Ja kuidas täpselt käib „saadud teabe
põhjalik töötlemine alateadlikult“? Siin on järgmise tsitaadiga väga suured käärid: (39) „Tundlikud inimesed
töötlevad ennem tegutsemist rohkem teavet, kontrollides kõike põhjalikult ning
riskivad vähem impulsiivselt.“ Kuidas saab „töödelda saadud teavet
põhjalikult“ ilma piisava informatsioonita? See lihtsalt ei ole põhjalik
töötlus! Seal ei ole mingit vahet, kas inimesed tegutsevad impulsiivselt
kiiresti või nämmutavad nad sama vähest hulka teavet „põhjalikult“ –
ennatlikuks reageerimiseks jääb see ikkagi juhul kui nad eksivad! Inimesed, kes
usaldavad oma „oletusi“ pimesi, ei „mõju“ mulle mitte kunagi „elegantselt ja
targalt“. Vastupidi – lihtsameelselt, rumalalt ja ohtlikult. Ja muide, ka
„konkreetsed kogemused“ ei ole alati tõestused, vaid pigem tõlgendused – eks
must kass oli ka kunagi kellegi „kogemus“. Vaene miisu ei saa vist kunagi enam
puhtaks.
Ei saagi nagu hästi aru, mida autor siis lõpuks ise eelistab? Kas intuitsioonist lähtuda, nagu ta "ÜTI-na ilmselt eelistab" või siis "küsimuste esitamist ja kontrollimist"? Minu intuitsioon hakkab vaikselt mulle juba sosistama, et see kontrollimise ja teabe kogumise jutt on ainult selleks, et anda nn "kohustustuslikku teaduslikumat dimensiooni" oma tööle. Vastasel juhul ei ole lihtsalt võimalik rääkida mõlemast korraga ja läbisegi just sellisel, vasturääkival moel. Ega ma väga ei imestagi, sest pole ta esimene psühholoog, kes intuitsiooni ülistab. Tulemuseks on hordide kaupa inimesi, kes on üliveendunud oma eksimatuses. Kes arvates endid olevat nüansisilmad, ei näe tegelikult mäge, sest ühest "nüansist"on võimalik üles keerutada nii paks udu, et tegelik reaalsus muutub teiseks dimensiooniks. Nüansi nägemine on väga hea, kuid selle tõlgendamine oma piiratud kogemuse raames toodab udu, mis ei lase näha, kui piiramatu on tegelikult see maailm oma erinevate võimalustega. Selle eitamine ja oma mätta piiratud fantaasia nimetamine intuitiivseks tarkuseks on ülbus! Mäe mittenägemine on suhete jäämägi! Tulemuseks on galeeride kaupa puruks ja põhja sõidetud suhtelaevu. Kas leidub kuskil üks "intuitsioonipsühholoog", kes vastutuse võtab? Ilmselt mitte, sest selliseid tuleb kõigepealt tagasi reaalsusse juhatada. Võimatu missioon - nad on ju eksimatud...
Ei saagi nagu hästi aru, mida autor siis lõpuks ise eelistab? Kas intuitsioonist lähtuda, nagu ta "ÜTI-na ilmselt eelistab" või siis "küsimuste esitamist ja kontrollimist"? Minu intuitsioon hakkab vaikselt mulle juba sosistama, et see kontrollimise ja teabe kogumise jutt on ainult selleks, et anda nn "kohustustuslikku teaduslikumat dimensiooni" oma tööle. Vastasel juhul ei ole lihtsalt võimalik rääkida mõlemast korraga ja läbisegi just sellisel, vasturääkival moel. Ega ma väga ei imestagi, sest pole ta esimene psühholoog, kes intuitsiooni ülistab. Tulemuseks on hordide kaupa inimesi, kes on üliveendunud oma eksimatuses. Kes arvates endid olevat nüansisilmad, ei näe tegelikult mäge, sest ühest "nüansist"on võimalik üles keerutada nii paks udu, et tegelik reaalsus muutub teiseks dimensiooniks. Nüansi nägemine on väga hea, kuid selle tõlgendamine oma piiratud kogemuse raames toodab udu, mis ei lase näha, kui piiramatu on tegelikult see maailm oma erinevate võimalustega. Selle eitamine ja oma mätta piiratud fantaasia nimetamine intuitiivseks tarkuseks on ülbus! Mäe mittenägemine on suhete jäämägi! Tulemuseks on galeeride kaupa puruks ja põhja sõidetud suhtelaevu. Kas leidub kuskil üks "intuitsioonipsühholoog", kes vastutuse võtab? Ilmselt mitte, sest selliseid tuleb kõigepealt tagasi reaalsusse juhatada. Võimatu missioon - nad on ju eksimatud...
Alati
mõjub minu jaoks elegantselt ja targalt küsimuste esitamine ja nende
kontrollimine – see ongi erutavam ja ma ei saa aru, miks autor nimetab seda
„pingutuseks“. Järelikult ei ole ma ÜTI. „Intuitiivne“ mõtlemine ei
erine minu tähelepanekutel küll mingil moel „ratsionaalsest“ mõtlemisest juhul,
kui on "suured" tunded mängus. Siis kipuvad mõlemad tantsima sama pilli järgi ja siis on
vaja tõesti „pingutust“, et järje peale saada ja vähestel see õnnestub!
On üks
ainus mõtlemine – see on kas rohkem või vähem juhitud tunnetest või juhib see
tundeid ise, kuid intuitiivseks me nimetame teda siis, kui meil puudub
tõestusmaterjal oma järelduste kinnitamiseks ja loogika jälgimiseks. Või
vähemalt me arvame, et see meil puudub – kuid selles ei saa nii kindel olla. See,
mida me peame puuduvaks informatsiooniks, on tihti hästi „unustatud“ vana – ehk elukogemus. „Intuitsioon“ töötab tänu
„ajaloo kordumisele“ ja selle käivitab miski tuttav, mille meie meeled on üles
korjanud. Kuid paraku erineb elu täna ikka mingi seiga poolest eilsest elust ja
seda seika ei tarvitse meie „vaist“ enam välja märkida. Sellepärast pole ka
meie „intuitsioon“ eksimatu. See on minu seletus intuitsioonile. Ja sellest
johtuv järeldus intuitsiooni arendamiseks on samuti lihtne – analüüsige!
Mõtelge, koguge informatsiooni ja pange tähele võimalikult rohkem. Samuti ja just eriti „seikasid“
ning nüansse ja teie intuitsioon muutub üha täpsemaks. Kuid ärge iialgi jätke
kontrollimata, sest elu ei jäta kunagi kasutamata võimalust teid lolliks teha! Ja
parem ärge serveerige oma „intuitsiooni“ kui tõde ennem, kui olete
kontrollinud, sest see rikub ära ka suhted armastatud inimesega!
Kui
on olemas veel mingi „müstiline“ intuitsioon, mis ei vaja üldse mingit
informatsiooni, siis on see juba midagi muud – selgeltnägemine või telepaatia näiteks.
Ja ma ei arva, et kõik inimesed peaksid end meelitama mõttega, nagu sellised
fenomenid oleksid vaid meie enda tahtest ja harjutamisest sõltuvad. Nagu absoluutne kuulminegi!
(211/1) „Kui mingi teema teid kaasa
haarab ja ärritab, siis võite kindel olla, et teil on konkreetse teemaga seotud
mingi kompleks. (Näiteks oma karjäärile keskendumine kujuneb sageli
kompleksiks) Meil kõigil esineb kogu aeg teatud määral erinevaid komplekse. Aga
siis, kui konkreetne teema muudab teid ülijutukaks, jäärapäiseks, ning hakkab
teie mõtlemist ja jututeemasid täielikult valitsema, siis võite olla kindel, et
olete kompleksiga täielikult samastunud…“ „Ülijutukus“
ei ole määrav. Mõni teema ongi väga tähtis! Vägivalla, ökoloogia jms teemad
peavadki kaasa haarama ja tohivad ärritada, ilma et sind kohe kompleksides
süüdistama peaks. Ning seda ei peaks nimetama jäärapäisuseks, kui sa püüad
selle tähtsust ka teistele teadvustada. „Täielikult“ ei valitse niikuinii ükski
teema mitte kedagi. Samuti globaalses mõttes vähemtähtsad teemad, kui need
kellelegi korda lähevad ja nad endid neis teemades ekspertidena tunnevad ja
meelsasti neist räägivad, ei pea sugugi tähendama kompleksi! Kas matemaatika
õpetajal on matemaatika kompleks? Ma usun, et autoril on sellisel juhul
tundlikkuse kompleks! Mina ütleksin, et kompleks on inimesel mitte tingimata
siis, kui ta millestki teiste jaoks tüütult palju räägib – siis võib ta olla
lihtsalt taktitundetu – vaid siis, kui
ta enam ühtegi argumenti arvesse ei suuda võtta, isegi kui ta millestki vähe
räägib. See on küll kompleks ja jäärapäisus.
(220 lõpp) „Nii või teisiti, ma palun
teid südamest: palun, palun, palun püüdke mitte kasutada oma temperamenditüüpi
kui vabandust selleks, et oma partneri elu põrguks teha.“ Autoril ei olnud siin hüüumärki, kuid oleks võinud olla seitse tükki
ja tekst rasvaselt kastis!
Kuid
nüüd läheb järsku, nagu noaga lõigatult, asi käest ära:
(242/1) „Hea on meeles pidada, et
paljudes kultuurides, näiteks Indias loetakse seksuaalsusest loobumist kõrgema
vaimse ja hingelise väe saavutamise seisukohast sisuliselt möödapääsmatuks. …
Meie kultuuris vaadatakse sellele viltu, ning peetakse seda vanamoeliseks, kuid
mõistagi ei muuda see mõtet iseenesest valeks – kui sugulises karskuses
kõrgematele eesmärkidele keskendumises kasinust näha, võib see anda palju
teadmisi ja eeliseid.“ Milliseid „eeliseid“? Vinnid näos? Missugune „eesmärk“
saab olla esimeses järjekorras veel „kõrgem“ kui iseenda ja partneri tervis???
Kas munandipõletik on piisavalt valus, et vaimset katarsist kogeda? Kas
„kõrgemate eesmärkide“ püüdlemine korvab saadud eesnäärmevähi? Kas pahur ja
närviline naine on märk „vaimsest ja hingelisest väest“? „Meie kultuuris“ peabki
sellele viltu vaatama ja targalt teeksid ka teised kultuurid, kui nad
lõpetaksid „oletustel“ põhineva „asjadega kursis olemise“! Seda ei saa pidada
lihtsalt ja süütult „vanamoeliseks“ – see „mõte iseenesest“ ongi läbinisti
vale, sest seks ei ole moe asi! Ei uue ega vana moe! Seksuaalsus on samasugune
tervislikuks eluks tarvilik füsioloogiline vajadus, nagu söömine, joomine,
magamine ja liikumine. Kui inimene ei sure ilma seksita, nii nagu see juhtub
ilma söögi ja joogita või veel rutem ilma hingamiseta, siis see ei tähenda, et
selle võiks lihtsalt kui tarbetu kõrvale heita. Nii nagu looduses on kõigel oma
mõte ja koht ahelas, nii on organismil oma ahel, kus kõigel on oma ülesanne
täita, et kett püsiks tugev. Ja tema kõige nõrgem lüli – see ongi keti tugevus!
Kui me jätame millegi unarusse, siis see nõrgeneb, kuni lakkab olemast ja me ei
saa enam rääkida endist kui tervikust! Meie organism ja meie tervis ei ole
kokku pandud paljudest detailidest selle jaoks, et me neid detaile oma suva
järgi võiksime vahetuskaubaks teha, seda enam, et kaup, mida me loodame vastu
saada, ei ole ostetav, müüdav ega vahetatav! Me kas hangime selle loomulikul
moel või oleme lõpuks ilma mõlemast. Kui hästi läheb, siis võib tulla lõpuks aru pähe... ja seda peab siis küll nimetama vaimseks valgustatuseks - paraku liiga hilja!
Inimene, kes on vaimsuse kauge perioodil, mil ta seksib, ei jõua lähedale ka siis, kui ta sellest loobub. Ja inimene, kes panustab vaimsusele seksides, jõuab eesmärgile ka ilma, et seksist loobuma peaks. Vaimsus on nagu sadul, mis kõigi selga ei passi ja seks ei ole küll see, mis hobusest teeks sea ja seksist loobumine ei suuda ka seast ratsut teha. Ma ei kahtle, et inimene, kel on selleks mune, leiab ka õige lahenduse selliseks metamorfoosiks. Kuid mitte ükski vaimne onaneerimine – nimetatagu seda kui kõrgeks tahes – ei suuda asendada regulaarset seksi! Kui tervis on korras, siis on ka vaimsusest vaid puhast rõõmu. Lihtsalt „hankige rohkem informatsiooni“ ning see mitte ainult „võib anda“, vaid annab kindlasti „palju teadmisi ja eeliseid“!
Inimese edulooks on olnud see, et ta on kõigele, mida ta kasutama on õppinud, püüdnud leida ka teise või kolmanda kasutamisvõimaluse, kuid kasutades nii, nagu loodus pole seda ette näinud, saab talle ilmselt olema kadulooks! See on kummaline, et kõik need mainitud kultuurid ja "kõrgema" vaimsuse õpetused ühe käega ülistavad looduse tarkust, kuid teise käega ärgitavad jõge teistpidi voolama panema. Mis näitab, kui kaugel tegelikult loodusest ja selle tarkuse mõistmisest ollakse. Millest omakorda johtub arusaam, nagu inimene ei olekski loodus. Põlates looduselt "armuandide ootamist", ei anna loodus enam üldse armu!
Inimene, kes on vaimsuse kauge perioodil, mil ta seksib, ei jõua lähedale ka siis, kui ta sellest loobub. Ja inimene, kes panustab vaimsusele seksides, jõuab eesmärgile ka ilma, et seksist loobuma peaks. Vaimsus on nagu sadul, mis kõigi selga ei passi ja seks ei ole küll see, mis hobusest teeks sea ja seksist loobumine ei suuda ka seast ratsut teha. Ma ei kahtle, et inimene, kel on selleks mune, leiab ka õige lahenduse selliseks metamorfoosiks. Kuid mitte ükski vaimne onaneerimine – nimetatagu seda kui kõrgeks tahes – ei suuda asendada regulaarset seksi! Kui tervis on korras, siis on ka vaimsusest vaid puhast rõõmu. Lihtsalt „hankige rohkem informatsiooni“ ning see mitte ainult „võib anda“, vaid annab kindlasti „palju teadmisi ja eeliseid“!
Inimese edulooks on olnud see, et ta on kõigele, mida ta kasutama on õppinud, püüdnud leida ka teise või kolmanda kasutamisvõimaluse, kuid kasutades nii, nagu loodus pole seda ette näinud, saab talle ilmselt olema kadulooks! See on kummaline, et kõik need mainitud kultuurid ja "kõrgema" vaimsuse õpetused ühe käega ülistavad looduse tarkust, kuid teise käega ärgitavad jõge teistpidi voolama panema. Mis näitab, kui kaugel tegelikult loodusest ja selle tarkuse mõistmisest ollakse. Millest omakorda johtub arusaam, nagu inimene ei olekski loodus. Põlates looduselt "armuandide ootamist", ei anna loodus enam üldse armu!
Ja
veel – „kasinus“ on tõlgendatav erinevalt: kelle jaoks on paar korda nädalas kasinus ja kelle jaoks on see korra kuus. Kuid „loobumine“ ei ole kuidagi
mitmeti tõlgendatav. Need on kaks täiesti erinevat asja ja seega ei sobi samasse
teksti sünonüümidena kokku panna. „Loobumine“ ei ole „kasinus“ – viimane oleks kui mõeldud
pehmendama või kaotama esimese vägivaldsust. Väga libe banaanikoor, kukkumaks
enesepettusesse!
Teema
lõpetuseks küsimus, millele mina küll vastust ei tea: Kas on piisavalt palju
näiteid eunuhhidest, kes jõudsid „kõrgema vaimse ja hingelise väeni“, et selles
saaks seost näha? Kui ei ole, siis tuleb järgmine ja see on juba võtmeküsimus:
Mis neid selles segas? – Kui selle katki
hammustab, siis saab ka tegeliku „kõrgema vaimse ja hingelise väeni“ jõudmise
retsepti.
Mis
asi üldse on vaimsus? Lk 246-247 pealkirja all „Vaimsus kui nähtamatu nägemise vahend“, annab
autor selle kohta oma väga poeetilise nägemuse, millest püüan välja sõeluda: „Mina leian, et vaim ehk Jumal
on kõikjal, kuigi paradoksaalsel kombel on lihtsam seda näha nähtamatus… on
olemas nähtamatu sügavaim tasand, ürgse olemuse läte – Vaim, Jumal, kogu oleva
alus, Üks, Allah, absoluutne, puhas teadvus. Kes seda allikat tunneb? Teatud
mõttes mitte keegi. Aga need, kes selle olemasolu tunnetavad, seda otsivad,
tunnevad selle tõmmet. Kuna meie, ÜTId, oleme teistele nähtamatu nägemise,
kulisside taga peituva intuitiivse tunnetamise alased spetsialistid, võib
öelda, et meil on vaimne anne – me suudame vaimse olemasolu haista kõigil neil
tasanditel. Lihtsam on näha nähtamatus selle pärast, et nähtav on enamasti
juba ära seletatud ning nähtav on ka tihti kaugel sellest, mida me jumalikuks
peame. Sõjad näiteks. Kuid siin on hea meelde tuletada Goethet: „Kes ei näe
loodust kõiges, ei näe seda õigesti mitte kusagil.“ „Tõmmet“ tunnevad inimesed
ka alkoholi ja narkootikumide poole. „Tõmme“ ja sõltuvus ainest ei lisa ainele
tõeväärtust. Kahtlustan, et iga tunde taga on konkreetne keemiline aine, mis
sinuga manipuleerib, kuni oled jõudnud staadiumi, mil hakkad seda „otsima“. Ja
siin võib meelde tuletada Leninit: „Usk on oopium rahvale.“ Tuletaksin meelde
ka autorit ennast: „Intuitsioon, mis ei põhine konkreetsetel kogemustel, võrdub
oletustega.“ „Olemasolu tunnetamine“ on küll kogemus, kuid ikkagi vaid TUNNE,
seega oletus! Kõik kogetavad tunded ei peegelda tegelikkust, seega ei saa neid
ka alati „konkreetseks kogemuseks“ nimetada – isegi näljatunne võib teinekord
petta, ammugi siis tunded, mida me tekitame iseendale oma mõtetega. Nimetaksin
seda musta kassi sündroomiks. Mis vahe on usul ja ebausul? Ainult erinev lugu,
kuid mitte midagi sellist, mida me saaksime nimetada „konkreetseks kogemuseks“.
Seda pole kummalgi! On vaid tunde tõlgendamine. Väljendid, nagu „nähtamatu nägemine“
ja „kulisside taga peitumine“ lisavad sellele vaid poeesiat, aga kokku saame
ikkagi ei midagi enamat kui romantilise „oletuse“.
Saime
niisiis teada, millest autor räägib, kui ta räägib vaimsusest. Järjekordne püüe
suruda vaimsust religioossuse raami, teha sellest religiooni monopol. Vaimne on
kõik intellektuaalne, teadus eelkõige. Kõrgem Vaimsus on Nähtava nägemise
vahend! Sest olen märganud, et nähtava nägemisega on suuri raskusi nendel, kes
„nähtamatust“ palju räägivad. Mida enam mõistad nähtavat, seda enam paljastub „nähtamatu“! Ja mitte kunagi vastupidi!
Autor
arutleb selle üle, mis põhjustab usulisi tundeid ja ta toetub uurimusele,
milles intervjueeriti ühe- ja kahemunakaksikuid. Järelduseks saab ta, et (249/4)
religioossed tunded ei kasva välja nõrkusest ega harimatusest. Väga kummaline
järeldus!!! See on muidugi ilmselt tõlgendamise ja terminoloogia küsimus, et
mida nõrkuseks ja harimatuseks pidada. Mis puutub haritusse, siis ka kõige suuremal mingi ala geeniusel leidub enamasti valdkondi, milles tal areng on koha peal tiirutama jäänud. Ometi võetakse neid arvamusliidritena ka seal. Ja mis puutub tugevusse, siis kas uurijad taipasid uuritavate tugevust ikka võrrelda haritud ateistide või agnostikute tugevusega, kelledel nii võimast tuge, nagu seda on jumal, ei ole? Arvan, et uurijad selliste asjade peale ennast ja uurimust ei raisanud. Millest oletan, et uurijad ise kuulusid "nähtamatu nägijate" kilda. Ja siit koorub näide „nähtavast“, mida
„nähtamatu nägijad“ millegipärast ei näe: religioossed tunded nimelt „kasvavad
välja“ ERANDITULT lapsepõlves, mil ollaksegi „nõrk“ ja „harimatu“. Laps on väga vastuvõtlik
igasugusele eeskujule ja seetõttu väga kergelt haavatav. Isegi siis, kui
viljakehad ennast alles vanemas eas ilmutavad, on eosed külvatud ALATI lapsena!
Ja niidistiku areng puul sõltub juba otseselt keskkonna mõjudest ja puu
loomulikust vastupanuvõimest ehk tugevusest! Ma tahaksin teada, kust kohast
uurijad leidsid pooled uuritavad, kes eal polnud kuulnud ei jumalast ega
kuradist terve pika lapsepõlve? Ja pealegi veel kaksikute hulgast?! Uskumatu
vedamine teadlastel! Ja neil kaksikutel samuti! Kui vanemad ja keskkond
vastutustundetult inimese ajule juba lapsena hakkavad tundepesu tegema, siis ei
tarvitse mingi haridus hiljem enam sellele vastu saada. Tundesõltlased juba
ollakse selleks ajaks, mil haridust omandatakse, seega sealt ei peagi enam
midagi „välja kasvama“, kui just silmas ei peeta usuõpetust. Ja diplomite
saamine ei sõltu meelsusest õpitu suhtes. Ega haridus, kui ta tunnetega
vastuollu läheb, pole mingi imerohi, mis suudab harimatust ravida! See mikstuur
sülitatakse välja… aga diplom ju jääb ja uurijad saavad ikkagi rääkida
„haridusest“! Seega jäädakse emotsionaalselt ikkagi sama harimatuks, kui seda oldi ennem kooli. Sest annab haridus ju vaid hulgaliselt teadmisi peamiselt
valitud eriala raames, kuid ei õpeta mõtlema sõltumatult tunnetest, soovidest
ja meeldimistest. Seda kas õpitakse ise või jääb see kättesaamatuks ka surmani
koolist kooli käies.
Kunagi kuulsin raadiost uurimust selle kohta, kui palju järgitakse igasugu esoteerilisi õpetusi ja ebauskusid kõrgelt haritud inimeste hulgas. Uskumatult palju! Kui nüüd keegi suudaks veel selgitada, mis vahe on esoteerikal, ebausul ja usul?
Mõned aastad tagasi oli televiisoris, vist "Reporteris", klipp mingist usuliikumisest, kus oli keegi popp ja noortepärane jutlustaja, kel õnnestus palju noori kampa meelitada. Kahjuks ei mäleta selle kohta rohkem kui seda, et vist Viru tänaval oli neil mingi kummaline üritus ja kui noortelt küsiti, mis neid usu juurde viis, siis oli vastus, et "see on parem kui lihtsalt aega raisata pidu pannes ja narkotsi võttes". Ma ei ole kindel, kas seal vaimset vahet on, odavam kindlasti. Kuid minu jaoks oli ehmatav ja kurb, millise enesestmõistetavusega kuulutati kogu maailmale, et maailmas polegi rohkem kui ainult kaks valikut - kas usk või narkootikumid. Millega nad sisuliselt kirjutasid alla Lenini tsitaadile, et "usk on oopium rahvale". Selline kontingent on vaieldamatult nõrk ja harimatu, isegi kui nad oma eluga hakkama saavad ja koolid lõpetavad.
Kunagi kuulsin raadiost uurimust selle kohta, kui palju järgitakse igasugu esoteerilisi õpetusi ja ebauskusid kõrgelt haritud inimeste hulgas. Uskumatult palju! Kui nüüd keegi suudaks veel selgitada, mis vahe on esoteerikal, ebausul ja usul?
Mõned aastad tagasi oli televiisoris, vist "Reporteris", klipp mingist usuliikumisest, kus oli keegi popp ja noortepärane jutlustaja, kel õnnestus palju noori kampa meelitada. Kahjuks ei mäleta selle kohta rohkem kui seda, et vist Viru tänaval oli neil mingi kummaline üritus ja kui noortelt küsiti, mis neid usu juurde viis, siis oli vastus, et "see on parem kui lihtsalt aega raisata pidu pannes ja narkotsi võttes". Ma ei ole kindel, kas seal vaimset vahet on, odavam kindlasti. Kuid minu jaoks oli ehmatav ja kurb, millise enesestmõistetavusega kuulutati kogu maailmale, et maailmas polegi rohkem kui ainult kaks valikut - kas usk või narkootikumid. Millega nad sisuliselt kirjutasid alla Lenini tsitaadile, et "usk on oopium rahvale". Selline kontingent on vaieldamatult nõrk ja harimatu, isegi kui nad oma eluga hakkama saavad ja koolid lõpetavad.
Autor
räägib jumalast võõrandumisest, kasutades jumala kohta sõna „Mina“. (252/2) „ÜTI jaoks ei paku
eesmärgid, mil puudub tähendus – ülim ja vaimne tähendus – üldjuhul rahuldust.
Teadmata, mida teha ja kuhu pöörduda, jõuame viimaks välja ego-Mina
võõrandumise järku – nii kaugele Minast, kui meie telje pikkus võimaldab. Selles
järgus tunnevad just ÜTId end tühja ja Jumalast hüljatuna näivas ning võlu
kaotanud universumis väga üksi.“ Pr Aron, kui see ei ole nõrkus, siis
mis see on??? Kui need ei ole võõrutusnähud, siis mis need on? Lepi sellega, et
„ülim ja vaimne tähendus“ EI PEA OLEMA JUMAL! See on ääretult naiivne ja
enesekeskne mõõta enda „telje pikkusega“ ka kõikide teiste „telgesid“!
(253/1) „Vastab tõele, et Mina võib ego
jalge alla tallata, kui ego enda eest seista ei suuda.“ Vahet pole, kas vähem või rohkem, kuid ta teeb seda alati! Kui see ei
ole nõrkus, siis mis see on?
(259/3) „Minast võõrandununa võib
väline elu tunduda äärmiselt banaalse ja mõttetuna, eriti ÜTIle; seda võib
võrrelda „kuristiku äärel … surmajõe kaldal seismisega“. Selle tühjuse
peletamiseks projitseerite te alateadlikult Mina millelegi käegakatsutavale,
näiteks huvipakkuvad projektid tööl, täiusliku lapse kasvatamine või mõnikord
koguni alkohol (viina vaim vaimsuse asemel). Sagedasteks valikuteks on ka guru
või jutlustaja, kes lubab teil seda teha, või siis võimatu armastus. Selline
käitumine kasvab välja pimedast, instinktiivsest vaimsest igatsusest, mille
taga on võimsad isiklikud kompleksid, nagu näiteks lapsepõlves rahuldamata
jäänud vajadus elementaarse armastuse järele. See on „hoolimatu käitumine“. See
kõik kujutab elu ilma läheduseta iseendaga.“ Täiesti
tüüpiliselt segane „psühholoogi jutt“! Ikka lapsepõlv ja kompleksid ja
alateadlikult … Ega ikka ei tea küll neist midagi, et niimoodi tarka panna!
Alkohol on muidugi hoolimatu käitumine, kuid kõik „käegakatsutav“ on ELU. Tööl,
paraku, valdav enamus inimesi peab käima selleks, et elada ise ja toita lapsi.
Ja see ON hooliv käitumine! Isegi, kui lastest „täiuslikke“ ei tule. Hooliv on
ka see, kui oma tööd tehakse huvi ja südamega! Armastamine on samuti hooliv ja
keegi ei tea ette, kas armastus kujuneb võimatuks või võimalikuks. Ja miks
peaks keegi – olgu ta siis guru, jutlustaja või kes muu tahes – keelama kõike seda??? Sellepärast, et üks
teadlane, kes vaimselt on keskaega libisenud, taunib seda ja hakkas ise
jutlustajaks ja guruks? Hooliv autori meelest on siis järelikult see, kui olles
„kuristiku äärel“, jäetakse kõik ripakile ja keskendutakse käegakatsutamatule „Minale“
(jumalale)? Kõik ei ole rantjeed, et seda endale lubada saaksid. Seda esiteks.
Ja teiseks ei tarvitse „surmajõe kaldal seismisel“ mitte midagi pistmist olla
jumalaga!!! Ma arvan, et see on täiesti normaalne, kui inimene, kes armastab
kõigele mõelda, ka elu mõttele, jõuab oma mõtetes selleni, et tegelikult puudub
elul mõte. Mina nimetan seda „absurdi tunnetuseks“, mitte „Minast
võõrandumiseks“. Sest enda vastu Ausale nüansitundlikule inimesele ei jää
märkamatuks fakt, et jumala kohta pole mitte kellelgi mitte ühtegi Teadmist –
järelikult ainuke Aus valik on olla agnostik. Ja just nimelt see on „lähedus
iseendaga“, sest miski ei trügi vahele – lähemale enam ei saa! Isegi, kui see
peaks olema põhjus, mis viib absurdi tajumiseni, siis loobumine aususest selleks,
et elule lisada sellist mõtet, mida sellel tegelikult ei tarvitse olla, on
nõrkus. Ükski usklik pole minuga nõus, sest nad peavad endid tugevateks … tänu
usule. Aga kuhu poole on kukkumine, kui see kark ära võtta?
Ebaausus ja soovmõtlemine on alati nõrkus ja harimatus, samuti on see hoolimatu käitumine oma enda vaimse tervise vastu (jumala vaim vaimsuse asemel!).
Ebaausus ja soovmõtlemine on alati nõrkus ja harimatus, samuti on see hoolimatu käitumine oma enda vaimse tervise vastu (jumala vaim vaimsuse asemel!).
Ma
arvan, et ka see on täiesti normaalne, et Aeg juhatab alati kuristiku äärelt ohutusse
kaugusse. Kes maldab oodata! Mitte keegi ei leina kaotatut, mis siiani on olnud
elu sisuks, igavesti. Elu läheb edasi ja leiab uued väljundid. Mis puutub elu
„kõrgemasse vaimsesse mõttesse“, siis analüüsiv mõistus jõuab varem või hiljem
järeldusele, et kui selline asi peaks olema olemas (nagu jumalgi), siis ei ole
see selle elu teema! Ammugi ei saa olla selle elu teema ja kõrgem vaimne mõte,
elamine „tagumik püsti“! Ja kuhu on meil nii kiiret (kiirem kui jumalal endal?),
et me ei suuda oodata, mil Teadmine saabub oma loomulikku rada pidi? Miks me
peaksime ähmastama oma niigi lühikest elu teoreetiliste fiktsioonidega? Kui
tooniprillid eest ära kukuvad, siis andke aega silmadel harjuda ja te näete, et
oma loomulikkuses on kõik palju imelisem! Kui elu mõtte otsimisega jõutakse
selle tõdemuseni, et see, mida meil teada ei ole VEEL võimalik, ei saa segada
nautimast neid teadmisi, mis meil on PRAEGU võimalikud, siis annab see uue
rõõmu otsida igat võimalikku teadmist innukalt ja oodata igat võimatut
uudishimulikult, kuid rahulikult. Seda tõdedes avastad järsku, et sa ei seisagi
surmajõe kaldal, vaid keset elujõge! See on minu „absurdist“ väljatulemise
retsept. Ja see annab ka tugevuse, mis peab vastu igale „võõrandumisele“!
Analüüsiv
mõistus järeldab ka seda, et kui ise jääda Ausaks ja Inimlikuks, siis ei pea
oma elus kordagi mõtlema sellele, mida peaks sellest arvama või soovima jumal.
Kui me arvame, et me peaksime teda kummardama ja „teenima“, siis on see meie
endi edevuse ja komplekside (mis vajaksid hädasti teraapiat), projitseerimine
temale. Siis on see meie probleem. Kui Jumal peaks ise seda soovima ja nõudma
(nagu piiblist lugeda saab), siis on see juba tema probleem ja järelikult vajab
tema ravi! Tõenäolisemalt vajasid siiski ravi piibli kirjutajad!
(249 all) „Teadasaamine, et geenid
midagi mõjutavad, ei anna veel teadmisi selle kohta, milline geen midagi
mõjutab. Samas olen ma rõõmuga valmis kihla vedama, et mõjutajaks pole mitte
„usuline geen“, vaid midagi närvisüsteemi seisukohast hoopis algelisemat –
kalduvus peatuda ja järele mõelda, tajumaks peeneid nüansse. Teisisõnu –
päritud tundlikkus.“ Oleks võinud rõõmuga kohe panused
ikka ka teha!
Päritud tundlikkus ei saa olla „algelisem“ usulisest geenist, kuna ka see peab olema mingi geen – kuidas teda muidu pärida saaks!
Päritud tundlikkus ei saa olla „algelisem“ usulisest geenist, kuna ka see peab olema mingi geen – kuidas teda muidu pärida saaks!
Olen
viimasel ajal lugenud palju esoteerilist kirjandust, et aru saada, mis selles
võlub nii paljusid inimesi. Ei ole aru saanud, sest mind ennast ei võlu
vastuolud, ebaloogilisus, tõestamatus ja paljudel juhtudel ka ohtlikud
tüsistused. Kui, siis ainult ulmefantaasiatena vastava žanri kirjanduses, kuid
esoteerikud ise, paistab, et vastuolusid ei näe ja ei lepi endi sinna lahtrisse
paigutamisega. Kuna kõik esoteerika, kaasaarvatud religioonid, on
soovmõtlemine, soovid omakorda on konkreetse tunde peegeldus, siis peab see
tunne olema piisavalt tugeva signaaliga, et lüüa rivist välja „kaine mõistus“.
Õnneks olen viimasel ajal lugenud ka teaduslikumat kirjandust ja mulle koidab
arusaamine, et igal tundel võib olla ka oma keemiline koostis. (Või siis on tundel võime seda keemiat toota). Ma ei ole küll
pädev väitma, kumb kumba põhjustab, see oleks nagu muna ja kana küsimus,
ilmselt kuidas kunagi ja vastastikku. Armumisel, armastusel, lähedusel on oma
keemiline valem, samuti vihal. Kõik need tunded tekitavad ka sõltuvust. Alkoholil,
nikotiinil ja narkootikumidel on samuti omad valemid ja ka nemad tekitavad
sõltuvust. Vähem või rohkem on nad kõik võimelised ka paralüseerima kainet
mõistust. Seega on esoteerikud (usklikud) lihtsalt sõltlased.
Teadasaamine, milline geen midagi mõjutab,
võib olla vaid aja küsimus. Ja kas seda geeni saab nimetatama nii või naa, ei
omagi tähtsust. Kuuldavasti on leitud geen, mis alkoholist sõltuvusse jäämist
soodustab. Miks siis mitte mõni teine geen ka jumalast? Ehk siis religioossest tundest
ja selle keemilisest ekvivalendist. Ma isegi ei imestaks, kui see on sama, mis
armastusel. Kuid see ei annaks mingit põhjust usklikel hõisata, sest sellest ei
järelduks kuidagi, et armastus oleks religioonide monopol, nagu nad üritavad
välja paista lasta. Vastupidi! Kumbki armastab kramplikult käest kinni hoida
armukadedusel, kontrollimisel ja sellest tuleneval vägivallal. Sama hästi
võiksid nad monopoliseerida ka selle kõik. Õigupoolest peaksidki! Sest ei ole olemas armukadedamat, kontrollivamat ja vägivaldsemat tüüpi, kui seda on piibli jumal! Kes armastust enda vastu oskab nõuda vaid hirmutades ja vägivallaga!
Armastus eksisteerib ka liikidel, keda meil pole põhjust kahtlustada jumala kummardamises, samuti pole põhjust kahelda, et inimene armastaks ikka, kui ta ka jumalast midagi ei oleks kuulnud. Sellest järelduks hoopis lihtsam ja vaatamata romantilisusele proosalisem: inimene soovib armastust nii väga, et talle ei piisa reaalsetest objektidest-subjektidest. Seda enam, et neid reaalseid pole alati kerge leida ja tihti nad ei kesta. Seega on jumal mugav ja universaalne aseaine, täiendus ning tunde jõusööt. Vaatamata armastuse sarnasusele, olgu see inimese või jumala vastu, ei tarvitse see siiski ainus põhjus olla, miks jumalast sõltuvusse jäädakse. Usklikele ei tarvitse see meeldida, aga religioosse tunde keemilise laksu annab ka mugav kergendustunne võimalusest vastutust delegeerida ja seda igavesti. See seletab ka ära, miks inimestele meeldib mõte, et keegi neid "lunastab".
Armastus eksisteerib ka liikidel, keda meil pole põhjust kahtlustada jumala kummardamises, samuti pole põhjust kahelda, et inimene armastaks ikka, kui ta ka jumalast midagi ei oleks kuulnud. Sellest järelduks hoopis lihtsam ja vaatamata romantilisusele proosalisem: inimene soovib armastust nii väga, et talle ei piisa reaalsetest objektidest-subjektidest. Seda enam, et neid reaalseid pole alati kerge leida ja tihti nad ei kesta. Seega on jumal mugav ja universaalne aseaine, täiendus ning tunde jõusööt. Vaatamata armastuse sarnasusele, olgu see inimese või jumala vastu, ei tarvitse see siiski ainus põhjus olla, miks jumalast sõltuvusse jäädakse. Usklikele ei tarvitse see meeldida, aga religioosse tunde keemilise laksu annab ka mugav kergendustunne võimalusest vastutust delegeerida ja seda igavesti. See seletab ka ära, miks inimestele meeldib mõte, et keegi neid "lunastab".
Kalduvus
peatuda ja järele mõelda, ei ole sugugi „algelisem“. See on pigem keerulisem,
sest on mõeldud enda kaitsmiseks, ka sõltuvuste vastu. Tõsi, kui „peente
nüansside tajumine“ ei võimalda vahet teha puhtal toidul ja söödal, mille sees
on konks, siis on ta algeline küll ja tegelikult ei saa rääkida mõtlemisest.
Siis on see kõige tavalisem tundeelamuse otsimine, millest püütakse ka kõik
nüansid välja pigistada – puhas EO – konksude otsimine ja nautimine!
„Mõtlemine“ selle juurde tähendab vaid tunde õigustamist ja selle ehtimist
sulgedega. See viimane on juba poeesia valem. Pisut poeesiat ei tee teadusele –
mis tihti kipub muidu raskelt igavaks
jääma teadlastele endilegi – kunagi paha.
Kuid seda vaid teaduse populariseerimise raami parameetritesse jäädes. Luule ei
tohiks teadust ennast muuta vähem objektiivseks!
Lk 40 on väga huvitav näide katsest päikeseahvenatega, mille tulemuste tõlgendamise üle oli autor ise samuti sunnitud kerge irooniaga nentima: „Teadust filtreeritakse alati läbi kultuuri – tegelik pilt ei lähe küll kaotsi, kuid saab kindlasti teatud varjundi külge.“ Kuid võib-olla see polnudki iroonia? Ehk oli see hoopis eneseõigustus? Eks ta olene teadusest ja teadlaste tasemest. Isegi tegelik pilt võib lõpuks kaotsi minna. See raamat sai nüüd samuti oma „varjundi külge“!
Lk 40 on väga huvitav näide katsest päikeseahvenatega, mille tulemuste tõlgendamise üle oli autor ise samuti sunnitud kerge irooniaga nentima: „Teadust filtreeritakse alati läbi kultuuri – tegelik pilt ei lähe küll kaotsi, kuid saab kindlasti teatud varjundi külge.“ Kuid võib-olla see polnudki iroonia? Ehk oli see hoopis eneseõigustus? Eks ta olene teadusest ja teadlaste tasemest. Isegi tegelik pilt võib lõpuks kaotsi minna. See raamat sai nüüd samuti oma „varjundi külge“!
Analüüsipõhisel mõtlemisel baseeruv nüansside
tajumine kas näeb konksu peent nüanssi või ta siiski pole piisavalt
„ülitundlik“! Ülitundlik inimene peaks olema nagu ülitundlik mõõteriist, mis on
võimeline registreerima ka pisemaid infoühikuid, eristama infot mürast ja mis
kõige tähtsam – tema „kalduvus sügavamalt analüüsida“ loob eeldused ka info
tõepärasemaks tõlgendamiseks ja mõistmiseks. On suur vahe, kas mõõteriist
registreerib lihtsalt valguse või eristab ka spektri. Ma ei taha sellega öelda,
et ülitundlik inimene on tundetu nagu aparaat, vaid seda, et tema ei lase
tunnetel segada analüüsi. Ta kas näeb sellel vahet või ta pole ülitundlik, vaid
ülitundeline. Kui inimene on tundest pimestatud, siis ta mitte ainult ei hooma spektrit, vaid ta lausa eirab seda!
Autor väidab ennast olevat ÜTI ja ta kiidab intuitsiooni. Einstein on samuti kiitnud intuitsiooni: "Intuitiivne mõistus on püha anne ja arukas mõistus selle ustav teener." Einstein rääkis iseenda intuitiivsetest kogemustest, mil lahendus tuli "justkui lambist", äkki ja kiiresti. Ning tema arukal mõistusel kulus pärast seda palju aega, et see loogiliselt vormistada. Täiesti mõistetav võrdlus teenriga sellises kontekstis. Kuid et selline anne saavutada, tuli sellel "ustaval teenril" kõigepealt aastaid ja aastaid vaeva näha, õppida, uurida, panna tähele nüansse ja koguda, millest hiljem oleks alateadvusel ainet, mida analüüsida. Ta ei vältinud "pingutust", ometi võin oma mütsi ära süüa, kui Einstein ei olnud ÜTI! Niisiis, mõlemad (autor samuti) kiidavad intuitsiooni, kuid mis on neil vahet? Vahe on selles, et Einstein ei põlanud ära "teenri" tööd ega "pingutust", kuid autor nimetab info kogumist ja mõtlemist pingutuseks, millele võib eelistada intuitsiooni. Ja see teeb tema intuitsioonikäsitluse sarnaseks esoteerikutele, kes arvavad, et saab hakkama ka ilma uurimiste ja vaevata. Isegi parem oleks ilma, sest mõistus on paha, "tänapäeva teadus" on paha-paha ja tegelikult on olemas "infoväli", kust "intuitiivsel mõistusel" on võimalik kõik teadmised lihtsalt ammutada. Samas lugedes esoteerilist kirjandust, jääb tugev mulje, et sinna infoväljale jõuab suur hulk kõige tähtsamat infot kas suure hilinemisega või mitte kunagi. Tegelikult on ka sellele seletus, mis ei välista iseenesest sellise välja olemasolu: Kui on olemas selline "infoväli", siis järelikult sisaldab see kõike. Kogu infot, mis võimalik. Järelikult ka infot selle kohta, mida on peetud tõeks, kuid osutunud valeks. Nii nagu kogub raamatukogu kõik raamatud, ka fantaasiad. Kui seal väljal oleks vaid tõde, siis oleks ta tõeväli! Järelikult need, kes ammutavad sealt oma infot, peavad tegema veel hiigeltöö, et eraldada terad sõkaldest. Ja selleks peab olema juba rikas "arukas mõistus"!
Kas pole mõtlemapanev, et mitte ükski intuitiivne tarkus ei tule mitte kunagi antud valdkonna võhikule?! Ega isegi mitte antud valdkonna tavalisele realiikmele, vaid kõige targematele nende hulgast! Einsteini privileeg oli hoobelda oma intuitsiooniga, ehkki isegi tema "püha anne" vahest eksis ja selle eksituse märkis siiski alati välja "ustav teener"! Millest järeldub, et ole sa ükskõik kui suur intuitiivne geenius, ei muuda see intuitiivsust selliseks privileegiks, mis lubaks teenrile ust näidata!
Autor väidab ennast olevat ÜTI ja ta kiidab intuitsiooni. Einstein on samuti kiitnud intuitsiooni: "Intuitiivne mõistus on püha anne ja arukas mõistus selle ustav teener." Einstein rääkis iseenda intuitiivsetest kogemustest, mil lahendus tuli "justkui lambist", äkki ja kiiresti. Ning tema arukal mõistusel kulus pärast seda palju aega, et see loogiliselt vormistada. Täiesti mõistetav võrdlus teenriga sellises kontekstis. Kuid et selline anne saavutada, tuli sellel "ustaval teenril" kõigepealt aastaid ja aastaid vaeva näha, õppida, uurida, panna tähele nüansse ja koguda, millest hiljem oleks alateadvusel ainet, mida analüüsida. Ta ei vältinud "pingutust", ometi võin oma mütsi ära süüa, kui Einstein ei olnud ÜTI! Niisiis, mõlemad (autor samuti) kiidavad intuitsiooni, kuid mis on neil vahet? Vahe on selles, et Einstein ei põlanud ära "teenri" tööd ega "pingutust", kuid autor nimetab info kogumist ja mõtlemist pingutuseks, millele võib eelistada intuitsiooni. Ja see teeb tema intuitsioonikäsitluse sarnaseks esoteerikutele, kes arvavad, et saab hakkama ka ilma uurimiste ja vaevata. Isegi parem oleks ilma, sest mõistus on paha, "tänapäeva teadus" on paha-paha ja tegelikult on olemas "infoväli", kust "intuitiivsel mõistusel" on võimalik kõik teadmised lihtsalt ammutada. Samas lugedes esoteerilist kirjandust, jääb tugev mulje, et sinna infoväljale jõuab suur hulk kõige tähtsamat infot kas suure hilinemisega või mitte kunagi. Tegelikult on ka sellele seletus, mis ei välista iseenesest sellise välja olemasolu: Kui on olemas selline "infoväli", siis järelikult sisaldab see kõike. Kogu infot, mis võimalik. Järelikult ka infot selle kohta, mida on peetud tõeks, kuid osutunud valeks. Nii nagu kogub raamatukogu kõik raamatud, ka fantaasiad. Kui seal väljal oleks vaid tõde, siis oleks ta tõeväli! Järelikult need, kes ammutavad sealt oma infot, peavad tegema veel hiigeltöö, et eraldada terad sõkaldest. Ja selleks peab olema juba rikas "arukas mõistus"!
Kas pole mõtlemapanev, et mitte ükski intuitiivne tarkus ei tule mitte kunagi antud valdkonna võhikule?! Ega isegi mitte antud valdkonna tavalisele realiikmele, vaid kõige targematele nende hulgast! Einsteini privileeg oli hoobelda oma intuitsiooniga, ehkki isegi tema "püha anne" vahest eksis ja selle eksituse märkis siiski alati välja "ustav teener"! Millest järeldub, et ole sa ükskõik kui suur intuitiivne geenius, ei muuda see intuitiivsust selliseks privileegiks, mis lubaks teenrile ust näidata!
Paksu
raamatu lõpuks siis selgus, mida autor peab silmas, kui ta räägib „mõtlemisest“,
„nüansside tajumisest“ ja ilmselt siis ka „analüüsist“. Tuleb välja, et see on
sootuks midagi muud, kui mina seni arvanud olen. See on nimelt „midagi enamat“
– see on „nähtamatu nägemine“. Ja laheneb ka mõistatus, mis mind raamatu
algusest on saatnud, et mida autor pidas silmas kummalise pealkirjaga, mida
peatükk lahti ei seletanud: (16)
„See raamat põhineb teadustööl – ja enamalgi.“ Seda raamatut oli hea ja
sujuv lugeda täpselt selles mahus, mis põhines teadustööl ja selle „vähema“
juurde oleks võinud jäädagi, sest „vähem on rohkem“!
On suur vahe, kas tähtedelt saadud erinevad valgusspektrid annavad sulle põhjust „kalduda peatuma ja järele mõtlema“ lihtsalt, et jumala maailm on mitmekesine, millest ei järeldu midagi. Või annab see lisaks ka keemilise analüüsi tähtede koostise kohta. Millest omakorda järeldub paljugi.
On suur vahe, kas tähtedelt saadud erinevad valgusspektrid annavad sulle põhjust „kalduda peatuma ja järele mõtlema“ lihtsalt, et jumala maailm on mitmekesine, millest ei järeldu midagi. Või annab see lisaks ka keemilise analüüsi tähtede koostise kohta. Millest omakorda järeldub paljugi.
Kogu
see „ja enamgi“ osa raamatu lõpus, mis keerleb ümber „Mina“, nimetades Mina
leidmist ka „läheduseks iseendaga“, on usupropaganda, mida ei oleks eeldanud
leida psühholoogia riiulist, pigem esoteerika sektsioonist! Mul on kahju, et
see raamat niimoodi lõppes. Aga tuleb vahet teha infol ja müral. Ja infot siin
siiski oli. Ehk siis kõige tähtsam info oli tähelepanu juhtimine tundlikkusele.
Enda jaoks mõtlesin seda raamatut lugedes terminoloogia selgemaks – nimelt, et
tundlikkus ei tähenda mitte seda, kui iga pisiasja märgatakse, tähtsustatakse üle, võetakse
isiklikult ja solvutakse, vaid seda, et nüansse märgatakse, peetakse tähtsaks
ja analüüsitakse ausalt, sõltumata sellest, kas need meeldivad või riivavad.
Uhkus ja solvumine on vaid pinnapealsuse ilmingud, mis ei sobi iseloomustama
tundlikkust. Uhkus ja solvumine on küll "sügavad" tunnetena, kuid mõtetena pinnapealsed, millede eesmärk on kaitsta tunnet ja tõrjuda mõtet. Sellega saavad hakkama ka absoluutselt kõik EOd. Pigem peaks seda
nimetada tundelisuseks. Tundelisus on palju levinum. Mulle tundus, et autor
pani need ühte patta. Mina eristaksin. Huvitav, kas ainult mina? Kas leidub ka
psühholooge, kes nende vahel „nüansierinevusi“ näevad? Tundelised inimesed ise
igal juhul ei näe. Nad armastavad mõtelda endist kui väga tundlikest, kel on
tänu tundenüansside eristamise võimele ka analüüsivõime. Paraku on need kaks
eri asja. Nagu sisu ja vorm. Ühel on kalduvus peatuda, et järgi MÕTELDA, teisel
peatuda, et TUNNELDA. Näiteks kuulates kedagi, „analüüsitakse“ kuuldut
hinnangutega, nagu „terav“, „irooniline“, „negatiivne“ või siis „positiivne“,
„soe“ jms ning vastavalt sellele siis kas haakutakse või tõrjutakse. Selle
asemel, et analüüsida argumentidega, kas kuuldu on ka sisuliselt õige või
mitte. Tundlikkus peaks tähendama asjade mõttenüansside eristamist, st ausat
analüüsi ka enda tunnete üle. Samuti ei ole tunded ja intuitsioon päris kattuvad
asjad.
Kuid
tundelisus – olgu siis üli või mitte –
võib olla väga heaks stardipakuks tundlikkuse arenguks. On vaja vaid armutut
ausust eelkõige iseenda suhtes. Seda see raamat paraku ei õpeta, pigem
vastupidi. Autor on vahetevahel sellele üsna lähedal, soovitades näiteks
„koguda rohkem informatsiooni“, kuid oskab selle kohe samas, nagu iseenda
ketserlusest ehmunult, teise käega tagasi võtta – mängides lugejaga nagu mingit
„hundid söönud, lambad terved“ mängu. Reaalses elus see ei tööta! Meeldimine
või mittemeeldimine on tunded, kuid
tõekriteeriumid pole need mitte! Mulle tundub, et see raamat juhib nii
tundlikke kui ka tundelisi inimesi endi võimeid ülehindama. Ja pean seda
ohtlikuks eelkõige selle raamatu enda kontekstis – lähisuhetele ja armastusele.
Ei ole hullemat suhtepidurit, kui ühe või mõlema osapoole siiras usk, et neil
on „kolmas silm“ … eriti, kui see on kombineeritud emotsionaalse labiilsusega, mida soovitakse pidada ülitundlikkuseks!
Kui
ma alguses kiitsin, et seda raamatut oli hea ja ladus lugeda, ei põrganud
pidevatele vasturääkivustele, siis nii mõneski kohas olin siiski segaduses
autori mõtte jälgimisel. Raamatu lõpuks loksus kõik paika! Sain nüüd aru ka sellest, miks autor nimetab
küsimuste esitamist ja kontrollimist „pingutavamaks“ ja „erutavamaks“ ning miks
ei ole see ÜTIdele „loomuomane“ (182/3). Kui ta tegelikult pidas hoopis silmas
ülitundelisi, siis tunded on ju pühad! Need räägivad alati "tõtt" ja see tõde ei
kuulu revideerimisele! Iga küsimus on ebamugav, kui ta ähvardab „tundetõde“ –
soovmõtlemist. See on tõsi, et ülitundelistele ei ole loomuomane loobuda
arvamusest, et nende tunne on maailma naba. Tunne lihtsalt ei luba seda,
tõmmates mõistusel mütsi üle silmade. Kuid siis ei ole ka õige rääkida
„kalduvusest peatuda, et järele mõtelda.“ Siis peaks rääkima pigem
mõttelaiskusest. Ja kui järgi mõtelda, siis pole siin midagi imestada, sest kui
pingutus (mõtlemine) on piits, siis sellest loobumine (soovmõtlemine) on
präänik. Kumba enamasti valitakse? Kergema vastupanu tee on inimlik, mõistetav
ja selle üle ei peakski rohkem targutama kui autor poleks seda mõtteloodrite
seltskonda, kes on tegelikult inimkonna väga paljude vaimsete probleemide põhjuseks, hoopis inimkonna vaimseks eliidiks püüdnud rääkida.
Ja
ega ei saa ikka loota, et ülitundlik inimene oleks üliinimene, kes näeks ja
tajuks kõiki võimalikke nüansse, mida elu pakub. Selleks on ta tihti hõivatud
veel eelmise nüansiga, kui uued juba mööda tuhisevad. Seda nimetatakse hajameelsuseks.
Ja kes on veel hajameelsem, kui ülitundlik inimene?
Teadmine,
et kalduvus tundlikkuseks on geneetiliselt määratud, on samuti info, millele ma
ei olnud varem mõelnud. Olen arvanud, et mida rohkem tead, seda rohkem tahad
teada ja oskad märgata (ja vastupidi) – seega on osa sellest tundlikkusest ka
õpitav ja arendatav. Seega sõltuv pigem iseendast kui vanemate geenidest.
Küllap on mõlemad õiged. Elu on üks suur kombinatsioonide võimalus, millest
võivad kasu lõigata ka need, kes geneetiliselt on kaasa saanud „väiksema
kalduvuse“. Samas „suure kalduvuse“ šansid on võimalik maha mängida, kukkudes näiteks
pudelisse või takerdudes näiteks „nähtamatusse“. Või siis takerdudes oma
tunnetesse, pidades seda ülitundlikkuseks ja seega automaatselt eksimatuks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar